Bij het aanmaken van een TOP dossier of bij het starten van een nieuwe cyclus dient er een keuze gemaakt te worden voor het ondersteuningsniveau. Er zijn drie ondersteuningsniveaus waaruit u kunt kiezen, namelijk:
- Lichte ondersteuning
- Extra ondersteuning op school
- Extra ondersteuning op voorziening
Lichte ondersteuning is bedoelt voor de basisondersteuning. Basisondersteuning is de onderwijszorg die een school aan alle leerlingen moet kunnen bieden. Hierover heeft het samenwerkingsverband afspraken gemaakt met de schoolbesturen. Binnen de Lichte ondersteuning kan het TOP dossier niet rechtstreeks gedeeld worden met de SWV licentie, wel kan er een inzage gestuurd worden voor tijdelijke inzage in het dossier.
Extra ondersteuning op school bevat dezelfde onderdelen als de Lichte Ondersteuning en is qua inhoud hetzelfde dossier, met één extra onderdeel, namelijk onderdeel 9. 'Ondersteuning toolbox'. Vanuit dit ondersteuningsniveau is het mogelijk het TOP dossier direct te delen met het samenwerkingsverband door middel van de knop [Delen met het SWV]. Via de Ondersteuning toolbox kan er extra ondersteuning gevraagd worden. Welke ondersteuning er via deze toolbox kan worden aangevraagd is bekend door middel van algemene afspraken met het samenwerkingsverband óf stemt u specifiek af met het samenwerkingsverband. Vaak betreft dit een externe expert die ingeschakeld wordt om de leerling op school te begeleiden.
Extra ondersteuning op voorziening bevat dezelfde onderdelen als Lichte Ondersteuning en Extra ondersteuning op school en is qua inhoud ook hetzelfde dossier, echter hierbij is er een extra onderdeel 'Toelaatbaarheid toolbox' beschikbaar i.p.v. Ondersteuning toolbox. Via deze toolbox kan een Toelaatbaarheidsverklaring worden aangevraagd (SBO / SO cat. laag, midden, hoog / VSO cat. laag, midden, hoog / PrO). Welke andere vormen van ondersteuning er via deze toolbox kan worden aangevraagd is bekend door middel van algemene afspraken met het samenwerkingsverband óf stemt u specifiek af met het samenwerkingsverband.