Een TOP dossier is een dossier wat ingevuld wordt volgens de methodiek van het handelingsgericht werken en kan worden gebruikt als Groeidocument i.c.m. met een OPP, als hulpmiddel om tot inzicht te komen of een leerling extra ondersteuning nodig heeft, of als dossier om met het gekoppelde samenwerkingsverband te communiceren en mogelijk een ondersteuningsaanvraag in te dienen.
Een TOP dossier wordt aangemaakt op het moment dat er voor een leerling een (vermoedelijke) hulpvraag is of wanneer een leerling aanvullende ondersteuningsbehoefte heeft. Dit hoeft dan uiteindelijk niet naar een OPP toe te leiden of een aanvraag bij het samenwerkingsverband. Het dossier kan ook gebruikt worden om de school, leerling en ouders meer inzicht te geven in het beeld van de leerling en waarom de school denkt dat de leerling naast het groepsaanbod extra hulp nodig heeft. In deze situatie maakt de leerkracht een TOP dossier aan in Lichte ondersteuning en vult de vier onderdelen van het waarnemen in. N.a.v. het Begrijpen (stap 5 en 6) en de leerlingbespreking tussen leerkracht en IB'er/Kwaliteitscoördinator en ouders/verzorgers worden er samen vervolgstappen besproken en bepaald.
Wanneer met deze stappen voldoende inzicht is verkregen om de leerling weer goed mee te laten doen bij het groepsaanbod, dan kan het TOP dossier gearchiveerd worden.
Indien nodig kan het TOP dossier ook opgeschaald worden naar een dossier met ondersteuningsniveau 'Extra ondersteuning op school' of 'Extra ondersteuning op voorziening' om het samenwerkingsverband te kunnen betrekken en evt. extra ondersteuning aan te vragen.